Торгово-промислова палата України – недержавна незалежна членська організація, що функціонує в Україні з 1972 року. Головна її мета – розвинений і сильний український бізнес. Система ТПП в Україні є платформою для формування бізнес-зв’язків та комунікацій між національними й зарубіжними бізнесом і владою.

Детальніше про завдання й роль організації в сучасній економіці, проблеми національного бізнесу та шляхи їх вирішення розповість президент ТПП Геннадій Дмитрович Чижиков.

Які основні функції ТПП і наскільки її діяльність важлива для економіки України в цілому?

– Почнемо з того, що перша ТПП виникла в Марселі у XVI столітті як форма самоорганізації підприємців. Вона захищала їхні інтереси, допомагала, інформувала, організовувала бізнес. В Україні історія торгово-промислових палат нараховує більш, ніж 100 років.

На сьогодні у складі ТПП України 8,5 тисяч добровільних учасників. Завдання й специфіка діяльності Торгово-промислової палати прописані в окремому Законі України «Про торгово-промислові палати в Україні», що виділяє нашу організацію серед багатьох інших недержавних формувань. Ми виконуємо ряд важливих функцій. Передусім, це захист і допомога бізнесу; сервісна функція; оформлення сертифікатів походження товарів; засвідчення обставин форс-мажору тощо. Близько 800 експертів по всій Україні в регіональних ТПП роками справно виконують ці завдання.

Пріоритетами в діяльності нашої організації є, по-перше, підтримка експорту, допомога національному виробнику у виході на світові ринки, по-друге – розвиток малого й середнього бізнесу в Україні, що зумовить розвиток держави у майбутньому. 

Крім того, ТПП України виконує ще й третейську функцію. При Палаті діють Міжнародний комерційний арбітражний суд, що отримав широке визнання у світі, Морська арбітражна комісія, Третейський арбітражний суд.

Отже, на сьогодні Торгово-промислова палата України – це універсальна недержавна незалежна організація, що виконує важливі завдання. У нас є величезний досвід і масштабна міжнародна підтримка. Ми впевнені – наша діяльність важлива для самоорганізації бізнесу, а це веде до самоорганізації суспільства.

Проте хочу наголосити, що ми не лобіюємо інтереси окремих компаній, ми діємо в інтересах галузей та економіки в цілому.

На Вашу думку, ТПП України вимагає реформування? Якою Ви бачите організацію в ідеалі?

– Звичайно, ТПП України необхідно ще багато чому навчитися у своїх європейських колег, зокрема у питаннях підтримки бізнесу, саме над цим ми зараз і працюємо.

Світ змінюється. Країна змінюється. Нові економічні умови диктують жорсткі «правила гри» на міжнародних ринках. Тому змінюється і ТПП України. За останні два роки ми дуже багато зробили в напрямку реформування системи ТПП. Сьогодні активно працюємо над стратегією розвитку Палати в нових умовах. Безумовно, ми тільки стали на цей шлях, і нам потрібно ще багато зробити. Якщо говорити про ідеальну Палату, то особисто я мрію про те, аби вона стала настільки комфортною для бізнесу, щоб перша думка, яка б виникала у кожного підприємця цієї країни при появі нового завдання в його діяльності, була такою: «Треба звернутися по допомогу або пораду до Торгово-промислової палати».

Із якими труднощами, на Вашу думку, постійно стикається український бізнес?

– Головною проблемою українського бізнесу, як і всієї країни, є нестабільна ситуація на Сході. Ми всі розуміємо, що її стабілізація –обов’язкова й необхідна умова для нормального соціально-економічного розвитку нашої держави та залучення іноземних інвестицій.

Крім того, існує ще цілий ряд проблем, про які ми знаємо і говоримо давно, але, на жаль, недостатньо робимо для їх усунення. Що потрібно зробити в першу чергу? Це забезпечення верховенства права в країні, реформа судових і правоохоронних органів, проведення реальної боротьби з корупцією, реформа державного управління, дерегуляція економіки і, знову ж реальне, а не на словах, сприяння розвитку підприємництва, особливо малого та середнього бізнесу.

Водночас, криза все ж робить країну сильнішою. Я вважаю, що вихід із ситуації є, але не вистачає діалогу між бізнесом і владою.

Торгово-промислова палата запустила роботу центрів підтримки експорту на базі регіональних палат у всіх регіонах України. Розкажіть детальніше про роботу цих центрів.

– Такий Центр – це, передусім, механізм реалізації концепції «єдиного вікна», закріпленої в Угоді СОТ про спрощення торгівлі. Це – сучасний спосіб доведення всім дійсним та потенційним експортерам, що ТПП – потужна розгалужена мережа, яка охоплює всю територію України і надає можливість експортерам отримувати комплексну допомогу на базі відповідних регіональних ТПП за місцем їх діяльності.

Центр пропонує послуги у сфері експортної діяльності. На цей час розроблено й узгоджено з регіональними ТПП понад 100 послуг із підтримки експорту.

Основне завдання Центру – не бути консалтинговою компанією, а бути центром, платформою, майданчиком, де кожен зможе отримати найбільш комплексну й ефективну допомогу.

Торгово-промислова палата і Ви особисто виконуєте величезну роботу з покращення умов діяльності підприємців, організовуючи, зокрема, чимало важливих форумів і конференцій.

– Взагалі семінари, практикуми, круглі столи, засідання комітетів підприємців у ТПП України відбуваються майже щодня. І нам важливо саме щоденно допомагати конкретним компаніям у вирішенні їх конкретних завдань. Можу навести цікавий приклад. Цього року ми проводили серію семінарів і консультацій із залученням австрійських експертів. У рамках цієї програми для деяких компаній разом із австрійцями були розроблені конкретні бізнес-плани щодо виходу на ринок тієї чи іншої країни. І ось, слідуючи цьому бізнес-плану, компанія «Квінт Світ» (компанія-виробник віконних рам із натурального дерева) одразу по закінченню навчання змогла зробити першу експортну пробну поставку до Берліна.

Проте, знову наголошую, що це лише невеличкий приклад щоденної роботи, яку проводить команда ТПП України.  

Геннадію Дмитровичу, Ви особисто робите неоціненний внесок у розвиток українського бізнесу та зовнішньоекономічної діяльності, висвітлюючи проблеми та шукаючи рішення. Що Вас надихає на таку активну роботу й як Вам вдається відпочивати?

– Відпочивати вдається. Я давно займаюся спортом. Бігаю марафони.

Але головне – це, справді, натхнення. А надихає той факт, що ти служиш справі, яка тобі подобається, яка важлива в масштабах країни, бізнес-спільноти. Я вважаю, що віддавати треба більше, ніж очікуєш отримати від інших. І це дає сили долати будь-які перешкоди. До речі, я часто кажу своїй команді, що слово «проблема» потрібно замінювати на слово «пригода», і тоді життя та робота стають набагато різноманітнішими. Пригоди дають можливість рухатися далі, а проблеми несуть негативний підтекст.

Олена Салиста